delavnica
Strasti do dišav Katje Jakovljeve – v sredo, 24. novembra 2021.


PRIJAVA

Zastavite nam vprašanje. Za več informacij o delavnici ali prijavo nam pišite.

Senzorično vodenje po zasebni zbirki dišav Katje Jakovljeve v sredo, 24. novembra 2021.

Katja je strastna in predana zbiralka predvsem starih dišav. V svoji zbirki ima preko 400 različnih dišav v izbranih stekleničkah. O dišavah zna povedati veliko. “Ko zavohaš, veš več. Mnogo več”, pravi. 

Ste vedeli, da lahko razločimo na tisoče raznovrstnih vonjev? Da z razbranim vonjem vemo več? Da so pričeli zakrivati in se braniti pred nedišečim in boleznijo, ki je bila povezana z neprijetnimi vonjavami z dišavami, ki so jih sprva držali pred seboj? Veste, da je vonj močno povezan s spominom? Najbrž že veste, da sposobnost voha izgubimo za kratek čas, če smo bolni, kaj pa, da lahko zavohamo bolezen ali bodočega partnerja? Katja vas bo popeljala na potovanje v svojo zbirko dišav. Tule je del najinega zanimivega pogovora:

»Katja, kaj ti pomenijo dišave?« 

»Dišave so  – emocije, občutki, dobri spomini, užitek,… Vonj narekuje izbiro partnerja, prinese spomine. Pove ogromno! Države se ločujejo po vonjavah; v Ameriki se vijejo po ulicah drugačni vonji kot po azijskih ali evropskih mestih…« V Centru Dehtenje se zavedamo, da je vonj informacija, esenca, bistvo. Vdih je nerazdružljiv brat vonja. Ne moremo ju ločiti in vonj nam pove tako zelo veliko. Katjo so vonjave zanimale od nekdaj. Njeno strast do dišav je še bolj zaznamoval obisk Dubaja, kjer je raj za ljubitelje orientalskih aromatov. Domov se je vrnila s kar nekaj stekleničkami. V njih je, kot pravi, shranjen vroč zrak puščave, vonj na soncu posušenih rastlin, vonj začimb, eksotičnih cvetic in bogata mešanica vsega, česar se niti ne da opisati z besedami, možno je le občutiti! Ko Katja odpre stekleničko orientalskega parfuma, vidi Arabko – njene oči, ki gledajo izza dolgih črnih oblačil, vidi oči in čuti, zazna… aromo. 

»Zakaj te še posebej privlačijo stare dišave, vintage parfumi? Ali se vonjave iz stekleničk ne razdišijo?« 

Katja: »Ko zagledam majhno kristalno stekleničko, me prevzame nek nedoločljiv občutek, kot da gledam skozi ključavnico na neko preteklo, lepo življenje, ko je prevladovala drugačna moda, drugačne frizure, drugačen način življenja, torej tudi drugačni medsebojni partnerski in delovni odnosi, drugačne vrste zabav… Ko poduham stari parfumski frakelj, se prestavim v drug čas, prevevajo me čudoviti spomini, spomnim se lahko npr. babičine omare, kjer je bilo zame, otroka, polno zanimivih stvari. Pravi zaklad! Vidim svojo babico na stari sliki v neobičajnem klobuku izpred 50-ih let, v čevljih z visoko peto. Ali pa mamico v čudoviti večerni obleki po modi iz začetka 80-ih. Vonjave mi dobesedno naslikajo prizore iz preteklosti, kot bi gledala film. Ko odprem parfumsko stekleničko in jo povoham, se vedno premaknem v drugo dimenzijo. 

»Kakšne dišave so v tvoji zbirki?«

“Dišave so različnih vrst: glede na koncentracijo jih razvrščamo od toaletnih vodic do parfumov, v grobem pa jih delimo na cvetlične, orientalske, sveže in drevesne. Zame je vsak flakon druga zgodba, drugo vesolje,…

»Ali obstajajo moške in ženske dišave?«

Katja: »Delitev parfumov na moške in ženske razumem zelo pogojno, približno. Mislim, da je to bolj marketing. Doslej v arabski tradicionalni parfumski kulturi niso delili aromatov na moške in ženske. V Evropi do sredine dvajsetega stoletja ni bilo jasne delitve parfumov po spolu. V evropski tradiciji velja, da si ženska nanese sladke ali cvetlične aromate. Ampak tudi veliko moških na primer, nanaša sladke vanilijine dišave. Res ni nobenih pravil, navodil in zakonov. Človek si lahko nadene kakršen koli aromat, ki mu je všeč!”

»Ali so dišave vedno povezane z lepimi občutji?«

»Nasprotno! Dišave izvabijo mnogo najraznovrstnejših občutij. Včasih lahko občutiš žalost, dobiš neprijeten, tesnoben občutek. Vse to je povezano z aromatom, esenco dišave. Mogoče si nekoč srečal neprijaznega človeka, ki je dišal po sivki, in aromat sivke zate ne sproža več dobrih občutij, čeprav je splošno znan, da ga. Ali pa si poljubila lepega moškega, ki je dišal po baziliki, in od takrat te vonj bazilike vedno vznemirja in ti vzbudi strasten in sladek občutek.«

»Ali je bolje uporabljati le eno dišavo ali različne?«

Katja: »Dišave obožujem in jih uporabljam pogosto in seveda različne. Različne vonjave ob različnih delih dneva in različnih priložnostih. Vsak aromat prebudi drugačno razpoloženje. Svež aromat pokošene trave in mete je odličen zjutraj ali za konec tedna. Ko hitiš v službo, te bo podprl in te razvedril aromat limone ali pomaranče. Zvečer, ko greš na primer v gledališče, ko si nadeneš večerno obleko, pa bo najprimernejši topel vonj po vrtnici, nekaj vzhodnega…

»Isti aromat, enaka dišava, se lahko pri različnih ljudeh obnaša ali odzove drugače. Kaj praviš na to?«

Katja: “To je odvisno od “kemijske sestave kože osebe.” Moška in ženska koža sta različni, koža je lahko suha in mastna in tako naprej. Pomembno je celo, kako se človek prehranjuje ali kaj je zaužil isti dan, koliko je star in tako naprej.«

“Vonjave imajo tako močne duševne in psihološke učinke.”

“Aromati imajo zanimiv psihološki aspekt. Lahke in sveže dišave kot da širijo prostor okrog osebe, gost, začinjen vonj pa ga nasprotno zmanjšuje. Predstavljajte si na primer suhega, ne preveč visokega človeka, ki je nadišavljen z vzhodnjaškim, močnim parfumom, potem pa si predstavljajte isto osebo, da diši po svežem športnem aromatu – morda se vam bo zdelo, da je isti človek postal malce večji, ne tako suh in majhen.” Katja nadaljuje: “Nekoč sem slišala, da želijo Američani z rabo dišav pokazati “jaz sem tukaj, evo me, da bi jih vsi ljudje naokrog takoj opazili. Mogoče je to povezano s prostranostjo Amerike, tam je, razen v mestih, več prostora, imajo široke ceste, ljudje želijo biti opaznejši, ne skrivajo se. Tradicionalni parfumi v Evropi imajo drugačen, bolj intimen namen, in sicer, da bi vaš vonj občutil le vaš partner, ko bo dovolj blizu da bi ujel vonj, ko greste mimo, kot tenek, nežen veter, dišeča sled. Japonci imajo nasprotno radi čiste aromate, lahke, skoraj neopazne, čim bližje naravi. Pogosto uporabljajo tako imenovani mono aromat – vonj iz ene same rastline, ene rože (samo vrtnica ali samo menta).

“Naravni ali sintetični parfumi? Kateri so boljši?”

“Zdaj je večina parfumov sintetična. Moderna parfumerijska industrija dobro izrablja dosežke kemije. Na vodeni razstavi boste lahko primerjali obe vonjavi in opažali razliko med njima.

“V zadnjem času prevladujejo sintetične dišave. International Fragrance Association ( IFRA) je prepovedala uporabo številnih naravnih snovi zaradi ohranjanja narave in živalskega sveta. Nekatere snovi veljajo tudi za alergene. Ampak res že dolgo časa parfumeristi uporabljajo kemične molekule pri ustvarjanju dišav, saj le-te  dobro ohranjajo, fiksirajo aromo in jo krepijo. Prvič je že leta 1882 parfumerist, francoski proizvajalec Houbigan uporabil sintetični aromat kumarin, ki je podoben vonju pokošene trave, sena.” Mimogrede, dobro znani parfum Chanel n5, ki je star že 100 let, tudi vsebuje sintetiko – aldegide. Zelo popularen parfum Diorissimo (1947) ima vonj po šmarnici. Ampak vonj šmarnice je sploh nemogoče dobiti iz naravne rastline. Ta” šmarnica” je popolnoma sintetična.”

“Kaj pa so danes naravni vonji?”

“Naravni vonji, ki jih zdaj uporabljajo, so npr. vrtnica, jasmin, kumin, sivka, muškatni orešček, menta, kadilo in nekateri drugi. Nekatere naravne sestavine so zelo drage (naravna vanilija), in jih pogosto zamenjajo za sintetične. Čisti, naravni aromati se uporabljajo pri aromaterapiji.

Zdaj so zelo popularni aromati “ne naravni”, kot so npr vonj po opranem perilu, po smrekovem gozdu v hotelih, in celo vonj po mokrem asfaltu,  – to je seveda dosežek sodobne kemije.”

“Katja, ali je potemtakem vseeno, v kakšni steklenički je dišava?”

“Flakon je zelo pomemben del parfuma. Je kot njegova obleka, veliko govori o vsebini. Ali je primerna za veselo in lahkomiselno, vihravo osebo, ali je dišava primerna za špansko Karmen, ali pa je aromat primeren za resno in delovno damo. Vse to včasih lahko presodimo po “obleki” parfuma – glede na njegovo embalažo.

Predstavljajte si, da so za krasen, šik aromat uporabili stekleničko za kapljice za dobro prebavo ali preprosto stekleno posodico… Ali bi si želeli kaj podobnega za darilo? Ali pa npr. lahka aromatična vodica z vonjem po kamilici ali sveži zeleni travi, v težkem kristalnem flakonu iz rdečega stekla? Ne, ne gre…. Seveda se morajo oblika, barva, celotna embalaža stekleničke ujemati z vsebino in sporočilnostjo vsebine. To je poleg drugih promocijskih akcij način, da kreator, ustvarjalec dišave sporoči ljudem svojo idejo, svoje videnje in senzacijo, ki jo je ustvaril. Barva steklenice in oblika embalaže je prav gotovo zelo pomemben faktor. Mislim, da je 50:50.”

Na vodeni razstavi boste izvedeli več o dišavah, pomenu pumpic na stekleničkah, predvsem pa si boste izostrovali in božali enega najpomembnejših čutov. Razstavo Katja pripravlja že več let, na ogled in na voljo s svojimi opažanji in znanjem s področja dišav pa bo Katja predvidoma 24. novembra 2021 oziroma po predhodnem naročilu za zaključene skupine. Prosimo, da se za ogled in potovanje v senzorični svet prijavite. Katja bo vodila v majhnih skupinah. Prijave do zasedenosti. Čutno popotovanje, kjer boste dodobra zaposlili svoje nosne čutnice in razvedrili svoje razpoloženje, je enkratna in edinstvena priložnost, da razširite doživetja nevidne lepote. Če ste iz sveta aromaterpije, cvetnih esenc ali le ljubitelj vsega lepega in dišečega, če zaznavate več in razvijate svoj najpomembnejši čut še naprej, vljudno vabljeni! Kraj: Center Dehtenje, Rimska cesta 8, Ljubljana. Prosimo vas, da zanimanje in željeno uro obiska, če je le mogoče, izrazite na dehtenje@gmail.com. Število obiskovalcev v istem času je zaradi prostorskih danosti omejeno. Cena obiska in nagrada za Katjino večletno raziskovanje je 12 euro. Veselimo se vašega obiska! Obdarujte svoje nosne čutnice!

Scroll to Top