dogodki
O strasteh do dišav rusinje Katarine Jakovljeve
datum dogodka:

Senzorično potovanje za nosnice s Katjo Jakovljevo v sredo 22. septembra 2021. Vodenje po zasebni zbirki dišav.

Katja je strastna in predana zbiralka predvsem starih dišav. V svoji zbirki ima preko 400 zelo lepih stekleničk. O dišavah zna povedati veliko. “Ko zavohaš, vidiš več. Mnogo več”, pravi.

Ste vedeli, da lahko razločimo na tisoče raznovrstnih vonjev? Da z razbranim vonjem vemo več? Da so pričeli zakrivati in se braniti pred nedišečim in boleznijo, ki je bila povezana z neprijetnimi vonjavami z dišavami, ki so jih najprej držali pred sabo? Veste, da je vonj močno povezan s spominom? Najbrž že veste, da sposobnost voha izgubimo za kratek čas, če smo bolni, kaj pa, da lahko zavohamo bolezen ali bodočega partnerja? Katja vas bo popeljala na potovanje v svojo zbirko dišav. Tule je del najinega zanimivega pogovora:

»Katja, kaj ti pomenijo dišave?« 

»Dišave – so emocije, občutki, dobri spomini, užitek. Vonj narekuje izbiro partnerja, prinese spomine. Pove ogromno! Države se ločujejo po vonjavah; v Ameriki se vijejo po ulicah drugačni vonji kot po azijskih ali evropskih mestih…!«

V Centru Dehtenje se zavedamo, da je vonj informacija, esenca, bistvo. Vdih je nerazdružljiv brat vonja. Ne moremo ju ločiti in vonj nam pove tako zelo veliko. Katjo so vonjave zanimale od nekdaj. Njeno strast do dišav je še bolj zaznamoval obisk Dubaja, kjer je raj za ljubitelje orientalskih aromatov. Domov se je vrnila s kar nekaj stekleničkami. V njih je, kot pravi, shranjen vroč zrak puščave, vonj na soncu posušenih rastlin, vonj začimb, eksotičnih cvetic in bogata mešanica vsega, česar se niti ne da opisati z besedami, možno je le občutiti! Ko Katja odpre stekleničko orientalskega parfuma, vidi arabko – samo njene oči, ki gledajo izza dolgih črnih oblačil, vidi oči in čuti, zazna… aromo. 

»Zakaj te še posebej privlačijo stare dišave, vintage parfumi? Ali se vonjave iz stekleničk ne razdišijo?« 

Katja: »Ko zagledam majhno kristalno stekleničko, me prevzame nek nedoločljiv občutek, kot da gledam skozi ključavnico na neko preteklo, lepo življenje, npr. življenje, ko je prevladovala drugačna moda, drugačne frizure, drugačen način življenja, drugačni medsebojni partnerski in delovni odnosi, drugačne vrste zabav… Ko poduham stari parfumski frakelj, se prestavim v drug čas, prevevajo me čudoviti spomini, spomnim se lahko npr. babičine omare, kjer je bilo zame, otroka, polno zanimivih stvari. Pravi zaklad! Vidim svojo babico na stari sliki v neobičajnem klobuku izpred 50-ih let, v čevljih z visoko peto. Ali pa mamico v čudoviti večerni obleki po modi iz začetka 80-ih. Vonjave mi dobesedno naslikajo prizore iz preteklosti, kot bi gledala film. Ko odprem parfumsko stekleničko in jo povoham, se vedno premaknem v drugo demenzijo. 

»Kakšne dišave so v tvoji zbirki?«

“Dišave so različnih vrst: glede na koncentracijo jih razvršamo od toaletnih vodic do parfumov, v grobem jih delimo na arabske, evropske, azijske… Zame je vsak flakon druga zgodba, drugo vesolje,…

»Ali obstajajo moške in ženske dišave?«

Katja: »Delitev parfumov na moške in ženske vidim kot zelo pogojno, približno. Mislim, da je to bolj marketing. Doslej v arabski tradicionalni parfumerijski kulturi niso delili aromatov na moške in ženske. V Evropi do sredine dvajsetega stoletja ni bilo jasne delitve parfumov po spolu. V evropski tradiciji je, da si ženska nanese sladke ali cvetlične aromate. Ampak veliko moških v Arabskih Emiratih, na primer, nanaša sladke vanilijine dišave. Res ni nobenih pravil, navodil in zakonov. Človek si lahko nadene kakršen koli aromat, ki mu je všeč!”

»Ali so dišave vedno povezane z lepimi občutji?«

»Nasprotno! Dišave izvabijo mnogo najraznovrstnejših občutij. Včasih lahko občutiš žalost, dobiš neprijeten, tesnoben občutek. Vse to je povezano z aromatom, esenco dišave. Mogoče si nekoč srečal kakšnega neprijaznega človeka, ki je dišal po sivki, in aromat sivke zate ne sproža več dobrega počutja, čeprav je splošno znan, da ga. Ali pa si poljubila lepega moškega, ki je dišal po baziliki, in od takrat te vonj bazilike vedno vznemirja in ti vzbudi strasten in sladek občutek.«

»Ali je bolje uporabljati le eno dišavo ali različne?«

Katja: »Dišave obožujem in jih uporabljam pogosto in seveda različne. Različne vonjave ob različnih delih dneva in različnih priložnostih. Vsak aromat prebudi drugačno razpoloženje. Svež aromat pokošene trave in mete je odličen zjutraj ali za konec tedna. Ko hitiš v službo, ti bo podprl in te razvedril aromat limone ali pomaranče. Zvečer ko greš na primer v gledališče, ko si nadeneš večerno obleko, pa bo najprimernejši topel vonj po vrtnici, nekaj vzhodnega…

»Isti aromat, parfum, se lahko pri različnih ljudeh obnaša ali odzove drugače. Kaj praviš na to?«

Katja: “To je odvisno od “kemije kože” osebe. Moška in ženska koža sta različni, koža je lahko suha in mastna in tako naprej. Pomembno je celo, kaj je človek prej zaužil, koliko je star in tako naprej.«

“Vonjave imajo tudi močne duševne, psihološke učinke.”

“Aromati imajo zanimiv psihološki aspekt. Lahke in sveže dišave kot da širijo prostor okrog osebe, gost, začinjen vonj pa ga nasprotno zmanjšuje. Predstavljajte si na primer suhega, ne preveč visokega človeka, ki je nadišavljen z vzhodnim močnim parfumom, potem pa si predstavljajte isto osebo, ki diši po svežem športnem aromatu – morda se vam bo zdelo, da je isti človek postal malce večji, ne tako suh in majhen.” Katja nadaljuje: “Nekoč sem slišala mnenje, da želijo Američani z rabo dišav pokazati “jaz sem tukaj, evo mene, da bi vas vsi ljudje naokrog takoj opazili. Mogoče je to povezano s prostranostjo Amerike, tam je, razen v mestih, več prostora, imajo široke ceste, ljudje želijo biti opaznejši, ne skrivajo sami sebe. Tradicionalni parfumi v Evropi imajo drug namen: bolj intimen, da bi vaš vonj občutil le vaš partner, samo, ko bo dovolj blizu ali bi ujel vonj, ko greste mimo, kot tanek, nežen veter, dišeča sled. Japonci imajo nasprotno radi čiste aromate, lahke, skoraj neopazne, čim bližje naravi. Pogosto uporabljajo tako imenovani monoaromat – vonj iz ene same rastline, ene rože (samo vrtnica ali samo menta).

“Naravni ali sintetični parfumi?”

“Zdaj je večina parfumov sintetična. Moderna parfumerija dobro izrablja dosežke kemije. Na vodeni razstavi boste lahko primerjali obe vonjavi in opažali razliko med njima.”

“V zadnjem času prevladujejo sintetične dišave. International Fragrance Association ( IFRA) je prepovedala uporabo številnih naravnih snovi zaradi ohranjanja narave in živalskega sveta. Nekatere snovi veljajo tudi za alergene. Ampak res že dolgo časa parfumeristi uporavljajo kemične molekule pri ustvarjanju dišav, ker te molekule dobro ohranjajo, fiksirajo aromo in jo okrepijo. Prvič je že leta 1882 parfumerist, proizvajalec iz Francije Houbigan uporabil sintetični aromat kumarin, ki je podoben vonju pokošene trave, sena.” Mimogrede, dobro znani parfum Chanel n5, ki je star že 100 let, tudi vsebuje sintetiko – aldegide. Zelo popularen parfum Diorissimo (1947) ima vonj po šmarnici. Ampak vonj šmarnice je sploh nemogoče dobiti iz naravne rastline. Ta” šmarnica” je popolnoma sintetična.”

“Kaj pa so danes naravni vonji?”

“Naravni, ki jih zdaj uporabljajo, so npr. vrtnica, jasmin, kumin, sivka, muškatni orešček, menta, kadilo in nekateri drugi. Nekatere naravne sestavine so zelo drage (naravna vanilija), in jih pogosto zamenjajo za sintetične. Čiste, naravne aromate uporabljajo pri aromaterapiji.

Zdaj so zelo popularni aromati “ne naravni”, kot so npr vonj po opranem perilu, po smrekovem gozdu v hotelih, in celo vonj po mokrem asfaltu – to je seveda dosežek sodobne kemije.”

“Katja, ali je potemtakem vseeeno, v kakšni steklenički je dišava?”

“Flakon je zelo pomemben za parfum. To je kot njegova obleka, veliko govori o vsebini. Ali je primerna za veselo in lahkomisleno, vihravo “osebo”, ali je dišava primerna za špansko Karmen, ali pa je aromat primeren za resno in delovno damo. Vse to včasih lahko presodimo po “obleki” parfuma – glede na njegov flakon.

Predstavljajte si, da so dali krasen, šik aromat v stekleničko kapljic za dobro prebavo ali preprosto stekleno posodico… Ali si boste želeli nekaj podobnega dobiti za darilo? Ali pa npr. lahka aromatična vodica z vonjem po kamilici ali sveži zeleni travi, v težkem kristalnem flakonu iz rdečega stekla? Ne, ne gre…. Seveda se mora oblika, barva, celotna embalaža stekleničke ujemati z vsebino in sporočilnostjo vsebine. To je poleg emana in drugih promocijskih akcij način, da kreator, stvarjalec dišave sporoči ljudem svojo idejo, svoj videnje in senzacijo, ki jo je ustvaril. Barva steklenice in oblika embalaže je prav gotovo zelo pomembne faktor. Mislim, da je 50:50.”

Na vodeni razstavi boste izvedeli več o vrstah dišav, pomenu pumpic na stekleničkah, predvsem pa si boste izostrovali in božali enega najpomembnejših čutov. Razstavo bo Katja pripravila 22. septembra 2021. Prosimo, da se za ogled in potovanje v senzorični svet prijavite. Katja bo vodila v majhnih skupinah. Prijave do zasedenosti. Obdarujte svoje nosne čutnice.

Čutno popotovanje, kjer boste dodobra napasli svoje nosne čutnice in razvedrili svoje razpoloženje, bo Katja priredila v sredo, 22. septembra 2021. Razstava je predvidoma enkratna in edinstvena priložnost, da spoznate in preskusite nevidno lepoto. Če ste iz sveta aromaterpije, cvetnih esenc ali le ljubitelj vsega lepega in dišečega, vljudno vabljeni! Potrebne so predhodne prijave. Kraj: Center Dehtenje, Rimska cesta 8, Ljubljana. Prosimo vas, da zanimanje in željeno uro obiska izrazite na dehtenje@gmail.com. Število obiskovalcev je zaradi prostorskih danosti omejeno. Cena je 15 euro.


PRIJAVA

Zastavite nam vprašanje. Za več informacij o dogodku ali prijavo nam pišite.

Preverite tudi
druge naše delavnice:

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Scroll to Top